Január 29.
Ne gondold, hogy a bölcsesség csak különleges embereknek
mutatkozik meg. A bölcsesség elengedhetetlen minden ember számára, ezért
jellemzője is minden embernek. Bölcsesség abban van, hogy tudjuk a saját
küldetésünket /rendeltetésünket/, és a végrehajtás /megvalósítás/ módját is.
1
Három úton érhetjük el a bölcsességet: első a gondolkodás útja, ez az út a
leg nemesebb; második az utánzás útja, ez a legkönnyebb út; harmadik a
kísérletezés útja, ez a legnehezebb út. Konfucius
2
Az ember érdemét nem azzal
mérjük, amit elért, hanem azzal a munkával, amit belefektetett az elérésébe.
Leszing
3
Az élet — iskola, ahol a szerencsétlenség jobb tanító, mint a
szerencse. Grenadai Szulejman
4
Magadat akarod tanulmányozni —
nézd az embereket, és amit csinálnak.
Az embereket akarod tanulmányozni — saját szívedbe tekints. Schiller
Az embereket akarod tanulmányozni — saját szívedbe tekints. Schiller
5
Megérteni a dolgokat — ez azt jelenti időzni bennük, majd kijönni belőlük. Szükség van
tehát a fogságra /foglyul ejtésre/, majd a kiszabadulásra; megbabonázásra
/elbájolásra/, és majd kiábrándulásra /csalódásra/; elragadtatásra /szenvedély/
és közömbössé válásra /elhidegülésre/. Ugyanaz az, aki még a megbabonázás
állapotában van, mint aki még nem volt megbabonázva — egyformán nem érthetik.
Mi csak azt ismerhetjük jól, amiben először bíztunk, majd utána megvitatunk /mérlegeltünk/.
Ahhoz, hogy értsünk /megítéljünk/, szabadoknak kell lennünk, de ezt megelőzően
rabnak /elkötelezettnek/. Henri-Frédéric Amiel
6
Amikor az emberek vagy a népek
életének hossza olybá tűnik, mint a tiszavirág és fordítva - a tiszavirág élete
végtelen, mint az égitestek élete az összes porszemeivel, népeivel együtt, mi
nagyon parányinak, és nagyon hatalmasnak érezzük magunkat; és mi a legtávolabbi
égi térből szemlélhetjük létezésünket, és azt az apró ciklont, mely izgalomban
tartja kis Európánkat. Íme, mit tesz a
gondolat, mely szabad. Henri-Frédéric Amiel
7
Belőlünk, vagy rajtunk keresztül
sugárzik a fény — csak azt tudhatjuk, hogy mi semmik vagyunk, de ez a fény minden. Azt, amit rendszerint
embernek nevezünk — evő, ivó, ültető, olvasó lény, — nem tükrözi az ember igazi
ragyogását, hanem ellenkezőleg, a koholmányt
/hamisat/ mutatja. Az igazi ember — az a lélek /szellem/, ami benne lakik.
Ha csak megmutatná magát a dolgokban, mi akkor meghajolnánk előtte.
A bölcs mondás így szól: " isten lárma nélkül jön hozzánk." Ez azt jelenti, nincs elválasztó fal köztünk és a mindenség kezdete között, nincs fal ember, mint következmény és isten, mint ok között. Emerson
A bölcs mondás így szól: " isten lárma nélkül jön hozzánk." Ez azt jelenti, nincs elválasztó fal köztünk és a mindenség kezdete között, nincs fal ember, mint következmény és isten, mint ok között. Emerson
8
A bennünk lévő szellem, a mi bíránk
/megítélőnk/ is, és a mi megmentőnk /oltalmazónk/ is. Ne sértsd /bántsd/ meg az
öntudatos szellemedet — legfelsőbb
belső bírádat. Manu
@
Nincs olyan helyzet, és nincs
olyan jelentéktelen dolog, amiben nem mutatkozhatna meg a bölcsesség.
Január 30.
A föld, nem válhat magántulajdonná!
1
Amikor Szókratészt megkérdezték,
hová valósi, ő azt felelte, hogy ő az
egész világ polgára; ő az egész föld lakosának és polgárának tekintette
magát. Marcus Tullius Cicero
2
Ha feltennénk, hogy minden lakott föld földbirtokos tulajdona lehet, és nekik
rendelkezési joguk van a területük felett, akkor a többi földbirtok nélkülinek
nincs joga erre. Ezáltal a földbirtok nélküliek csak a földbirtokosok
beleegyezésével létezhetnének a földön. A nincsteleneknek arra a talpalatnyi
helyre, melyet lábukkal elfoglalnak, csak azzal a feltétellel lenne joguk, ha megengedné
az adott föld birtokosa. Így ha ezek nem akarnának nekik helyet adni, ők
kivetettek lennének a földgolyóról. Herbert Spencer
3
Tulajdon a földre, olyan, mint tulajdonba venni másokat, lényegét
tekintve a saját abban különbözik a tárgyak birtoklásától, hogy munka által
jött létre. Fosszátok ki erővel az embert, a népet: a pénzét, az árucikkét, a
jószágát, fosztogatásotok elmeneteletekkel együtt megszűnik. Az idő múlásával,
természetesen a ti gaztetteitek nem válik jóvá, de az idő megsemmisíti következményeit.
Az gyorsan a múltba vész az emberekkel együtt, akik részt vettek benne. De fosszátok meg a népet a földtől, és a
ti rablásotok örökösé, állandóvá válik. Ez válik friss rablássá minden
újabb, egymást követő nemzedék számára, minden újévben és új napon. Henry
George
4
Mi elfoglaltunk egy szigetet,
amelyen élünk saját erőnkből. Egy hajótörést szenvedett tengerész vetődik a
partunkra. Mire van joga? Mondhatja-e: én is ember vagyok, nekem is a
természetes jogom megművelni a földet, ugyanazon az alapon, mint ti én is
elfoglalhatok egy darab földet azért, hogy eltarthassam
magamat a saját munkámmal. Lavello
5
A mérhetetlen szegénység oka — az a durva és szörnyű jóváhagyás arról, hogy a
föld lehet bárki saját tulajdona. Ez pont olyan igazságtalanság és kegyetlenség,
mint a rabszolgaság. Cardinal John Henry
Newman
6
Ha van olyan ember, akinek nincs
jogalapja a földre, akkor törvénytelen a jogcím a földre — nekem, neked, minden
embernek. Emerson
7
A Föld — a mi közös anyánk, ő tart el minket, ő ad menedéket, megörvendeztet és
szeretettel melenget minket; születésünk pillanatától egészen, míg örök
nyugalomra nem térünk az ő anyai keblén; ő állandóan a saját lágy ölelésével
dédelget minket. És mindezek ellenére, az emberek az ő eladásán gondolkodnak,
és valóban, a mai áruba bocsátós korunkban a földet zsibvásárra viszik
értékelés, és az úgynevezett áruba bocsátás céljából. De a föld eladása —
melyet a teremtő alkotott — durva ostobaság következménye. A Föld csak a Mindenható Isten és az összes emberi gyermekéé lehet,
akik rajta dolgoznak, és fognak rajta dolgozni. A Föld nem valamely
nemzedék tulajdona, hanem minden volt, jelenlegi és jövőbeni nemzedéké, akik
dolgoznak rajta. Thomas Carlyle
@
Senkinek sincs joga földtulajdonra!
Január 31.
A legnagyobb szemtelenség — egyes
emberek által olyan vallási törvények
létrehozása, melyeket mások nem vitathatnak meg, és más embereknek el kell
fogadniuk a bizalom alapján.
Miért lenne erre szükségük az embereknek?
Miért lenne erre szükségük az embereknek?
1
Ha valami igaz, akkor higgyen
ebben mindenki: szegény, gazdag, férfi, nő és gyermek. De ha nem igaz, ne
higgyen benne senki: se a gazdagok, se a szegények, se a férfiak tömege, se a
nők, se a gyermekek. Az igazságot a tetőkről kell hirdetni. Állandóan
sugalmazzák, hogy veszélyes némely dolgokat a nép tudomására hozni. Mondják: mi
tudjuk, hogy ez nem igaz, de ez olyan jót tesz a népnek, sok bajt csinálna, ha
megingatnánk a bizalmát. De a görbe utak, görbék maradnak, még akkor is, ha a
nagy tömegek becsapására szánták, és nem egyes személyeknek. Éppen ezért mi
csak egy indíttatást /szándékot/ ismerünk el: az igazság követését, melyet tudunk, akárhova is vezessen
bennünket. William Kingdon Clifford
2
A nép tudatlanságát és babonáját
nagymértékben az határozza meg, hogy mindig voltak és most is vannak kegyetlen
emberek, akik maguk megvilágosodván értelmüket nem arra használják, amire
kellene használniuk — segíteni a népet kivezetni
a tudatlanság sötétjéből — hanem csak arra, hogy megszilárdítsák abban.
3
Furcsa /különös/ dolog! Minden
időben a semmirekellők saját aljas
teteiket igyekeztek álcázni az egyház érdekeihez való ragaszkodással, az
erkölccsel vagy a hazaszeretettel. Heine
4
Óvakodjatok az elméleti /„tudós”/ emberektől, akik hosszú
köpenyben szeretnek járni, és szeretik a köszöntést a nemzeti összejöveteleken,
elnökölni a zsinagógákban, előkelő helyeket a lakomákon, akik felzabálják az
özvegyek házát, és képmutatóan hosszan imádkoznak; ők súlyosabb ítélet alá
esnek. Luk. 20. 46-47
5
Ti pedig ne hívassatok tanítómestereknek, mert egy a ti tanítómesteretek
— Krisztus, ti pedig mind — testvérek vagytok; és jótevőnek /alapítónak, atyának/ se nevezetek senkit a földön, mert
egy a ti gondviselőtök, aki van a
mennyben; és ne hívassatok oktatóknak /nevelőknek/ se, mert egy a ti oktatótok —
Krisztus. Máté 23. 8-10
6
Krisztus minden tanítása abban áll, hogy teljesítsük /valósítsuk
meg/, amit ránk hagyott /bízott/. Nem azok jutnak a mennyországba, akik
mondják: "Uramisten! Uramisten!", hanem azok, akik teljesítik a
teremtő akaratát /szándékát/.
@
Krisztus azt tanította az
embereknek, hogy isten és az ember között nem kell közvetítő. Ő tanított arra,
hogy minden ember — isten gyermeke.
Milyen közvetítőre lenne szükség apa és fia között?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése